Instagram

Thursday, August 10, 2017

Confusion phase. Help me!

Aku tak pernah tahu siapakah orang-orang yang membaca blog ini. Aku juga tidak tahu siapakah orang-orang yang mengikuti blog since dari ia lahir sehingga ke hari ini. Yang cuma aku tahu blog ini ada 'viewer'nya. So, untuk viewer(s) blog ini, semoga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah. Semoga apa yang tercoret memberi manfaat terutamanya buat yang sedang menaip ini, seterusnya untuk yang sedang membaca. Hai awak :-)

Hari ini aku bersyukur sangat kerana dengan adanya tulisan-tulisan yang pernah aku pamerkan disini banyak menjadi asbab aku gigih meneroka dunia ini dan sabar menyelami diri aku sendiri. It is not easy to understand what we want because as human we want all.

Aku mungkin mewakili satu dalam 18 juta manusia di muka bumi ini, yang punya terlalu banyak soalan, yang punya terlalu banyak kekurangan, yang punya terlalu banyak masa kejatuhan, yang terlalu banyak rebel dengan tuhan. Tetapi,betapa sayang yang tuhan pada aku, setiap persoalan aku dijawab tepat pada masanya, setiap kekurangan aku ditutup dengan kasih sayangNya, setiap masa kejatuhan aku diangkat ke ribaNya dan setiap rebel aku dibalas dengan cinta dan perhatianNya.

Aku mungkin mewakili satu dalam 18 ribu manusia di muka bumi ini, yang punya terlalu banyak cita-cita, yang punya terlalu banyak impian, yang punya terlalu banyak harapan. Tetapi, aku juga adalah seorang manusia yang sangat takut terbang untuk mencapai apa yang aku inginkan. Aku takut jika aku terbang tinggi, bila diuji lalu aku tidak kembali pulang. Aku takut jika aku terbang tinggi, bila diuji lalu jatuh terhempas menyembah bumi. Kerana takut, aku tersangkut, antara terbang tinggi atau terapung dilantai bumi.

Aku mungkin mewakili satu dalam 18 digit manusia di muka bumi ini, yang keliru dalam kejelasan, yang samar dalam keterangan, yang celaru dalam ketenangan, yang sunyi dalam kebisingan, yang ego dalam ketundukan, yang putus asa dalam kesabaran. Sesuatu yang kontradik hidup di dalam kesamarataan. Seperti Mr Hyde yang hidup di dalam Dr Jekyll.

Aku mungkin mewakili mereka yang ingin bersuara, tetapi dirinya tidak mengizinkan dia untuk bersuara. Terlalu banyak persoalan yang ada dalam kotak kepala otak, tetapi persoalan itu bukan mahukan jawapan tetapi hanya hadir untuk menyerabutkan ruang fikiran. Its sound creepy kan? But, I know its exists. 

Benar, bukan?
Teman-teman?

Well, I guess its normal. Maybe. I am not sure. Because, at certain phase of human life, we will face the confusion moments that gives us confuse to what life is all about. Yea. We start asking why. Why this. Why that. We want to know badly the reason behind everything that happened in our life. And bla bla bla. Ain't?

It happens to me. NOW. I am scared of this phase. So, I start reading books and articles about human body, human hormones, human growth, human psychology and lots other. However, I found the fact that none of this can give a perfect guidance and guideline. Until something poked my lazy brain, hellyuu, why did Allah sends to us al-Quran and protects the book since 1400 years ago until now. Why? and for what? It must be something that our Creator wants us to know.

This morning I start to prepare my presentation,slide and speech materials because next week my lecturer will come and visit me at my workplace. So, when I was doing my slide presentation, I had to refer several books and references and also a manual of machine. When I look through the manual, somehow I realized every brand machine has different manual book even though the machine is using the same concept and principle of working for the machine to function. Different brands has different ways to handle. So the creator of the machine knows the best on how the machine is functioning, so it puts on manual so that the user knows how to use it.

It is same goes to us. If we totally believe Allah is our creator, we must believe the manual He writes for us. Yea al-Quran is the manual. Our creator knows what is best for us. Every guidelines is in there. We need to open, read, understand and act upon it. I need to open, read, understand and act upon it.

Tetapi, aku tahu untuk mulakan itu susah. Apatah lagi mahu kekal istiqamah. Huh. Aku pernah dengan ustaz kata, nak istiqamah ni, hati kena ikhlas. Hmm. Macam mana nak hati ikhlas eh? Sedangkan hati ni lah yang selalu lalai dan selalu buat dosa. Haih. Moga Allah bantu aku dan kamu. Sebab Dia saja yang pegang hati aku dan kamu. Moga Dia pegang erat sehingga dapat bertemu dengan Dia yang satu. Allah...


Love,
AH

Nota Kaki: Tolong doakan saya untuk presentation saya minggu depan. Harap segalanya berjalan lancar. Doakan saya banyak-banyak tau!

2 comments:

Anonymous said...

All the best for your presentation!

MaMa Chantique said...

Semoga segalanya di permudahkan Allah dan berjalan lancar..aaminnn