My Journey

Pernah bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang wanita pertama Malaysia, tetapi sangat mencintai dan ingin mendalami ilmu biologi, namun telah dipanggil untuk menyahut cabaran dalam bidang seni bina walaubagaimanapun telah ditakdirkan menyambung kehidupan sebagai mahasiswi kejuruteraan elektrik-elektronik ketika ini. [3rd year survivor of electrical & electronic engineering student]

Instagram

Monday, January 14, 2013

Surat Kecil Untuk Tuhan

Bismillahirahmanirahim..

benar, apa yang kamu liat ini adalah antri ku berkaitan sebuah novel yang berjudul Surat Kecil Untuk Tuhan. Aku tujukan novel ini buat kalian semua yang amat aku kasihi. Sebolehnya aku kepengen mencoretkan antri ini dengan bahasa indonesia secara total. Tapi aku ngak berapa bagus. Harap dimaafin.


sebetulnya, novel ini dibeliin oleh Omnya aku dari Indonesia..lalu dihadiahin buat ku..Secara ringkasnya, novel ini adalah kisah seorang putri yang pintar tetapi diserang oleh kanker.. Kanker Jaringan Lunak atau lebih dikenali Rhabdomyosarcoma (cancer of connective tissue) dibahagian mukanya.. Gadis itu bernama Gita Sesa Wanda Cantika atau lebih dikenali dengan panggilan Keke. Ini adalah kisah benar.. Lalu kisah ini diangkat dan dibukukan serta difilem kan..

Umurnya saat itu baru berginjak ke tingkatan satu.. Penyakit ini adalah kasus pertama kali berlakunya di Indonesia dan doktor sehabisnya buntuh dalam mencari lorong keluar selain melalui operasi..Namun, Pak Jody (orangtuanya Keke) tidak bersetuju kerana kesan dari operasi itu Keke akan kehilangan separuh dari wajahnya..

Jadi, Pak Jody coba mencari alternatif lain yaitu melalui pengobatan tradisional.. Jenuh keliling negeri mereka pergi tapi masih tidak ketemu penawarnya.. Pipi Keke semakin  membonjol dan membengkak.. Akhirnya, seorang doktor mencadangkan Keke untuk menjalani Kemoterapi.

Kalian pastinya tahu kesan Kemoterapi terhadap badan manusia, yea kan? Tumbuhbesaran fizikal Keke merosot.. Tapi selepas menjalani 6 sesi Kemoterapi, akhirnya, Keke sukses, dia bebas dari kuman kanker.. Bengkak dimukanya sudah tiada..

Namun,kebahagian yang dikecapi tidak lama..Beberapa bulan kemudian, Keke diserang semula dengan kuman kanker, malahan serangan yang kali kedua ini lebih hebat..Kuman Kanker lebih kuat dari sebelumnya.. Kanker itu merebak ke sebelah mata dan akhirnya ke kebanyakkan organ penting.

Pak Jody, memohon untuk melaksanakan kemotrapi sekali lagi.. Pada mulanya, pihak rumah sakit tidak membenarkan kerena Keke perlu menjarakkan masa antara Kemoterapi yang pertama dengan yang kedua sejauh 6 bulan..Tapi hasil desakan Pak Jody, akhir Keke dibenarkan.

Pengakhiran ceritanya, Keke meninggal dunia setelah lama berjuang dengan sangat hebat dan tabah.. Al-Fatihah!

Disini apa yang aku ingin ketengahkan adalah perjuangan seorang pasien kanker melawan penyakitnya. Dan kasih sayang yang sangat tinggi seorang bapa pada putrinya..

Bayangkan pada usia 13 tahun Keke sudah diuji dengan penyakit kanker, tahap serius dan tanggal kematiannya sangat hampir..Tapi Keke terus bertahan selamanya mungkin untuk terus idup demi orang tercinta.Keke yang dikatakan hanya mampu bertahan selama beberapa bulan, menidakkan keputusan doktornya..Kerena dia mampu bertahan melebihi dari itu..Hampir tiga tahun.. Dan Pak Jody (sudah bercerai) sebagai pendokong utama Keke, terus-terusan memberi motivitas yang padu pada Keke.

Diakhir hayatnya, Keke bertekad untuk menjalani ujian disekolahnya..Meskipun Keke banyak ketinggalan pelajar Keke tetap berusaha untuk membuat sebaik mungkin. Hasilnya Keke berjaya, mendapat tempat ketiga bagi keseluruhan tingkatan (di novel)/ tempa pertama (di filem)

Ingin Ku Coret Kata Akhir Keke disini sebelum dia meninggalkan dunia ini.

Surat Kecil Untuk Tuhan.

Tuhan…
Andai aku bisa kembali
Aku tidak ingin ada tangisan di dunia ini.

Tuhan…

Andai aku bisa kembali
Aku berharap tidak ada lagi hal yang sama terjadi padaku,
terjadi pada orang lain.

Tuhan…
Bolehkah aku menulis surat kecil untuk-Mu

Tuhan…
Bolehkah aku memohon satu hal kecil untuk-Mu

Tuhan…
Biarkanlah aku dapat melihat dengan mataku
Untuk memandang langit dan bulan setiap harinya..

Tuhan…
Izinkanlah rambutku kembali tumbuh, agar aku bisa menjadi wanita seutuhnya.

Tuhan…
Bolehkah aku tersenyum lebih lama lagi
Agar aku bisa memberikan kebahagiaan
kepada ayah dan sahabat-sahabatku

Tuhan…
Berikanlah aku kekuatan untuk menjadi dewasa
Agar aku bisa memberikan arti hidup
kepada siapapun yang mengenalku..

Tuhan ..
Surat kecil-ku ini
adalah surat terakhir dalam hidupku
Andai aku bisa kembali…
Ke dunia yang Kau berikan padaku..
----------
KEKE
-----------

Moga Allah menempatkan Keke dalam kalangan orang yang dicintai Allah.. dan semoga perjuangan Keke, dapat dirasai oleh semua orang dan menjadi kekuatan pada setiap yang mengetahui ceritanya tidak kira pada mereka yang sihat atau pun yang diberi ujian oleh Allah..

Gita Sesa Wanda Cantika
In memorial 15/06/1991 - 25/12/2006

ANTARA kata2 Keke; 

Ayah pernah berkata padaku untuk selalu ingat satu hal dalam hidup, yaitu SEJARAH. Berlajarlah dari sebuah sejarah untuk melihat masa depan. Sejarah akan membuat kamu menjadi lebih dewasa dan lebih kuat dari apapun. Dan kini kuyakini itu semua adalah benar. Sejarah dalam hidupku yang selalu aku simpan hingga kapanpun. Walau pahit, gundah dan penuh air mata. Aku mensyukuri semuanya, kerena ini adalah cobaan Tuhan untukku.

Sobat (Sahabat), ketika kalian membaca tulisan ini kelak, aku mengharap kalian bisa mengerti bahwa satu hal didunia yang paling penting adalah PENDIDIKAN. Aku boleh saja pergi dalam keadaan yang aku harapkan. Tapi aku berharap ketika aku pergi, setidaknya aku mendapat banyak ilmu yang bisa kusimpan dalam otakku yang penuh dengan kaker ini. AKU HARAP BILA KALIAN MAMPU MENYIMPAN LEBIH BANYAK DARIKU, LAKUKANLAH. KARENA ITU ADALAH HAL YANG PALING INDAH.
Kisah ini telah difilemkan dan anda boleh tonton disini..Moham maaf kerena ketiadaan subtitle Bahasa Melayu.



Thanks for Reading this entry!
Lots of love!
XOXO

10 comments:

Carlos Santiago said...

blog template awk berat la..susah nk scroll

aini shahroni said...

@Carlos Santiagoterima kasih bagi tau..dah lama tak timbang..huhu dah hampir seratus...

Hawa said...

singgah sini.
slmt bkenalan. :)

NJihe.am said...

singgah sini. Puih..semua ejaan Iindonesia, tapi boleh faham sedikit. Bagus 2X.

NJihe.am said...

Anda telah ditag, sini > http://studioous.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

fatinlea said...

thanks for introducing to me this amazing story :) though it is a sad one...

fira said...

karen banget sih kak aeny ngomong indon..bagus sekalin..hehehehe..
sedihnya cerita dia..
nak pinjam novel asal boleh?

Dunia Syaffa said...

ya aku juga sudah nonton filmya, sedih banget,,,,, sampai menitikan air mata

Anum Abdullah said...

Aku sudah pernah tengok wayang dia...sedih...bdk perempuan tu berpenyakit kan..

Any Scha said...

Malaysia kan ? Kamu ada darah Indonesia ya ? Atau cuma belajar dari orang lain ? Bahasa kamu ok, persis kayak Indo, cuma dikit kurang sesuai. Btw, i watched it too. Nice movie for all ppl :D