My Journey

Pernah bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang wanita pertama Malaysia, tetapi sangat mencintai dan ingin mendalami ilmu biologi, namun telah dipanggil untuk menyahut cabaran dalam bidang seni bina walaubagaimanapun telah ditakdirkan menyambung kehidupan sebagai mahasiswi kejuruteraan elektrik-elektronik ketika ini. [3rd year survivor of electrical & electronic engineering student]

Instagram

Monday, October 15, 2012

PMR vs SPM

Bismillahirahmanirahim...


hyep!
UIOLLS....

semalam Aini ada seminar 'pecutan akhir SPM' di PPD *klau xtahu dimana sila tanya PoKCIk GooGle*
dari pukul 8 pagi hingga pukul 6 petang..

Sejujurnya, memang penat tahap gabanlaaa..Masa slot akhir tue, subjek BIOLOGY, Aini dah macam Ayam serama MakJoyah yang tengah makan dedak..*metafora pulak dahh*..What I mean is, Aini dah tersengguk-sengguk.pastu Ditambah pula dengan perencah kedinginan yang masa tue sangat dikehendaki untuk tidur petang..LOL.

dalam hati nie asyik bersyair 'bila laa nak habis'. pfffttt.asyik tengok jam kawan sebelah..maklumlaa I tak pakai jam kaaannn..huhhh!

UIOLLS nak tahu, masa cikgu Bio tue tengah bagi talk, *sila berimaginasi sekejap* suara Dia menyelinap masuk kedalam corong telinga, kemudian ke cochlea lalu dikesan oleh afferent neuron, kemudian dibawa oleh kenderaan neuron transmitter dan sampai ke station Brain lalu di'interprate...semasa pusat brain tengah menjalankan investigation untuk mengenal pasti apa bentuk mesaj yang disampaikan dan apa respon yang perlu diakseskan..TIBA-TIBA datang setan gondol yang mengacau pembicaraan mereka..lalu mereka tersalah hantar respon!! mereka telah mengakseskan suara dodoian ;- kesannyew;- Si Penerima akan mudah tertidur bila mendengar orang lain bagi talk kerana apa yang Si Penerima itu dengar bukanlaa butir2 bicara dia tapi sebuah dodoian muzik dari seorang ibu kepada anaknya ketika ingin mem'bobok'kan anak dia untuk tidur..

huhuhuhu..nampak macam poyo giler kaannn..imaginasi sudah melangkaui dimensi pemikiran..

hyee wait! I'm biology student, okey! kepoyoan perlu laaa ada ..*rasa nak muntah tak*

btw, 
nasihat Aini pada adik2 yang kini berada dalam tingkatan 1,2 dan 3..especially form 3, tahun depan UIOLLS akan pilih aliran yang meletakkan bidang kerjaya UIOLLS untuk masa depan..


Akak harap UIOLLS think wisely..
  • jangan ikut kawan
  • jangan dengar apa orang kata
  • pilih yang memberi keseronokan pada diri kamu
  • buat solat istikharah
  • pilih bidang yang diri kamu tidak rasa beban

jujur, akak kata Biolody is tough subject..nak ambil Sains tulen..Keinginan, Kesungguhan, dan Keghairahan terhadap Subjek sains perlu ada..kalau setakat nak ada title "Saya Budak Pure Science" baik takyah..sebab, apa yang akak observe, ramai budak 'excellent PMR' ambil sains tulen, kemudian masa SPM, keputusan dia..ummmpp *tak yah katalaa*

kenapa jadi macam tue, sebabnyew THEIOLLS ingat pure science is just for fun..pandang sebelah mata je.. PMR dan SPM terlalu jauh untuk di'compare'kan..sangat berbeza!

jadi, pilihlaa aliran yang UIOLLS rasa 'inilah masa depanku'..supaya tidak menyesal dikemudian hari..akak cakap based on apa yang akak alami..

takkan adik nak result SPM yang lain semua A's tiba2 satu D?

bagi mereka yang tak suka (teori) belajar, jadi ambillaa (praktikal) kemahiran..cuba lihat baca dibawah nie..dan ini adalah hasil 'bancian + penyiasatan + kajian arkeologi' akak ^_____^

minat dan bidang kerjaya (bukan 'minat dan jenis pekerjaan' yang nie insyaAllah akak akan update dilain post)

  • Suka melukis atau teknologi = Lukisan Kejuruteraan (teori/parktikal)
  • Suka menghafal dan sanggup mengorbankan masa untuk study = Pure Science/sains agama (teori)
  • Suka mengira dan ekonomi/ berniaga = Akauntan/sains agama (teori/pratikal)
  • Suka bercakap atau berpuitis = Sastera (teori/pratikal)
  • Suka Internet/Komputer = Ict (teori/pratikal)
  • Suka hiasan/tanaman = Vokasional (pratikal)
  • Suka kesenian/ nak jadi artis = Seni (pratikal)
  • Suka pentadbiran rumah tangga ; memasak/menjahit = Ekonomi Rumah Tangga (pratikal)
memang betul bagi pelajar yang ambil bidang sains tulen cabang dia dalam memilih kerjaya memang luas, tapi tak gunalaa kalau cabang luas tapi kita tak minat belajar..

jangan fikir kerana dia Pure science student dia bagus kerana boleh jadi dimasa depan dia seorang kuli (bekerja dibawah orang)

jangan fikir kerana dia Vokasional student dia tidak bagus kerana boleh jadi dimasa depan dia seorang boss..

kadangkala Aini rasa kerana aliran yang berbeza nie muncul jurang antara pelajar..Saingan yang tidak sihat wujud..Kita selalu dengar pelajar cemerlang datang dari aliran sains tulen, tapi jarang dari aliran ICT/Sastera/Akauntan ect..sehinggakan segelintir pelajar rasa, bijak pandai hanya berada di Sains tulen..jadi semua orang berpusu-pusu ambil Sains Tulen, walhal dia tak mampu / tak minat / tak layak..

kesimpulannya, segala keputusan ditangan kamu, masa depan adalah masa depan kamu.. kamu yang membuka dan mencorak langkah..CARI 1 sebab kenapa kamu mahukan aliran itu kemudian berpegang padanya sehingga SPM berakhir dan sebolehnya tampalkan sebab itu dimana kamu boleh melihatnya tiap2 hari..supaya kamu yakin itulah jalan kerjaya yang kamu akan pilih dimasa hadapan..

#akak doakan adik akak berjaya! jadilah insan yang berguna; kalau tidak mampu untuk orang lain at least untuk diri sendiri sudah memadai..tapi alangkah baiknya kalau berguna untuk seluruh alam...

till then~~

-------------------------------
Dont forget to leave your comments
------------------------------

15 comments:

Santan Manis said...

Nice Info :)

Maisarah Azmi said...

good luck spm ye dik

Alya Natasha said...

gud luck dik... do ur best :)

Alya Natasha said...

gud luck dik... do ur best :)

Syaza said...

I'm SPM candidates. Done follow your blog. Follow me back, okay ? Hihi http://syaza-applemints.blogspot.com/

Waniwisy said...

hai awak. rainbow cardigan available now but limited stock. RM50 exclude postage~ berminat inform saya segera~

timm_bill said...

gud luck 4 ur spm..tringat lak zaman2 spm dulu..ha3!

mish eden said...

spm candidate...gudluck 4 u...eden dlu plg xke subjek sejarah. lomah bebenor nk hafal fakta nie ^__^

Aynahusna said...

Hai akak,thanks for the info.Memang bagus :D

Cytah Lovicry said...

Terima kasih atas info terbaik. memang pening kepala kalau fikir bab aliran nak masuk ni. btw, good luck for exam :)

nisa rafie said...

bestlah entry akk!anyway good luck for your spm =)

Azahra Jamaluddin said...

nice blog!follow me back..TQ http://azahrajamaluddin.blogspot.com/

lee ya na said...

salam kak....saya tahun nie spm aliran katering....pada mulanye saya dapat kelas sn tp tak de bio, and ada p.akaun. saya mmg suke kelas sn yg saya dapat tuh...sbb saya minat p.akaun. tp saya ikut ckp mak saya masuk aliran katering...sbb saya tak suke subjek sains...akhir2 nie baru rase menyesal...tp, bile saya bace blog akak...baru saya sedar yg mungkin saya tak de rezeki dlm bidang tuh...and saya akan buat yang terbaik dalam aliran yang saya amik nie...in sha Allah...doakan saya cemerlang spm ye kak... :D terima kasih...wassalam :)

lee_ya_na said...

salam kak....saya tahun nie spm aliran katering....pada mulanye saya dapat kelas sn tp tak de bio, and ada p.akaun. saya mmg suke kelas sn yg saya dapat tuh...sbb saya minat p.akaun. tp saya ikut ckp mak saya masuk aliran katering...sbb saya tak suke subjek sains...akhir2 nie baru rase menyesal...tp, bile saya bace blog akak...baru saya sedar yg mungkin saya tak de rezeki dlm bidang tuh...and saya akan buat yang terbaik dalam aliran yang saya amik nie...in sha Allah...doakan saya cemerlang spm ye kak... :D terima kasih...wassalam :)

Sitidotshahira said...

thanks untuk entry ni akak :')